Her forsøker Gry Wenche å komme i kontakt med telefonsalgsselskapet
Det hele startet med at det dukket opp en melding på pc-en min med invitasjon om å være med på en konkurranse. Premien var en tur til Bali. Jeg klikket på meldingen, men fullførte ikke det jeg ble bedt om å fylle ut, forteller Gry Wenche Nilsson, til Østlands-Posten.



Avtalen var enkel: Thomas Benden tilbød seg å hjelpe en eldre dame med å hente flyttekasser i Bergen, og å se på gratis møbler på Finn.no og eventuelt hjelpe med transport når hun kom til byen. Han virket i starten hjelpsom og uformell, og sa at han gjerne ville bidra for en liten påskjønnelse, ikke som et betalt oppdrag.
Kort tid etter begynte han imidlertid å opptre som om han allerede hadde fått et formelt oppdrag. Han skrev at han hadde “lagt ut annonser på Facebook” og “brukt tid på å finne bil” – selv om dette aldri var avtalt. Deretter begynte han å kreve forskudd og betaling.
Først ba han om 8.000 kroner i forskudd, “hvis noen ville ha penger for møblene”. Da det ble avslått, krevde han 2.500 kroner for å bestille en varebil. Da han igjen ble bedt om å vente, endret han kravene og ville ha 2.000 kroner i forskudd “i dag”, som “sikkerhet for betaling”.
Da jeg gjorde det klart at ingen hadde bedt ham bestille noe eller legge ut penger, og at vi ikke ønsket å fortsette samarbeidet, svarte han kort og aggressivt: “Fyy dere.”
Oppførselen fremstår manipulerende og lite troverdig. Han forsøkte å skape inntrykk av at han allerede hadde utført arbeid for oss, og krevde deretter penger for handlinger som aldri var avtalt.
Dette følger et typisk mønster av svindelatferd:
1️⃣ Rask tillitsbygging
2️⃣ Handlinger uten avtale
3️⃣ Krav om forskudd
4️⃣ Skyldpåføring og sinne når man sier nei
Jeg vil sterkt advare andre mot å inngå avtaler eller betale forskudd til Thomas Benden.
Betal aldri noe uten skriftlig avtale og dokumentasjon, og avslutt dialogen hvis han begynner å presse for penger.
Benden Bygg Shop